Afvallen
in de 
overgang

Methoden om af te vallen vergelijken

Vaak wil je wel afvallen, maar je weet toch niet precies hoe je dat het beste kunt aanpakken. Je hebt graag wat handreikingen, ideeën of een complete invulling van wat je wel en niet kunt eten bij het afvallen. Als je je verdiept in de bestaande methoden kom je er heel veel tegen. We gaan nu wat ordening aanbrengen in al die aanbiedingen, die je beloven dat je gaat afvallen en ook op een prettige manier. Hopelijk heb je hier iets aan bij het kiezen van de methode die het beste bij jou past en die jij het beste kunt volhouden

De meeste methoden om af te vallen kun je in een van de onderstaande categorieën plaatsen:

  • Diëten Gezond Afvallen
  • Crash Diëten
  • Afvallen met Shakes
  • Afvallen met sporten
  • Afvallen met voedingssupplementen
  • Afvallen door vasten en sapkuren

We zullen nu de verschillende methoden om af te vallen vergelijken:

Diëten Gezond Afvallen

afvalmethoden vergelijken: diëten gezond afvallenBij deze diëten krijg je tips en handleidingen om via gezonder eten en gezonder leven af te vallen. Men gaat uit van jouw leef- en eetgewoonten en buigt deze om naar een gezondere manier van leven en eten. Je gaat hierdoor vanzelf afvallen. Vaak krijg je een (digitale) coach of regelmatig motivatie e-mails met nieuwe tips. Aan deze nieuwe manier van leven en eten ga je helemaal wennen, zodat ook het jojo-effect zal uitblijven. Jarenlang ben je gewend aan een bepaalde levens- en voedingsstijl, maar opeens gaat je stofwisseling veel trager. Je hebt minder oestrogeen en bij hetzelfde levens- en voedingspatroon kom je alleen nog maar bij. Tijd voor actie!

 

 

Crash Diëten

afvalmethoden vergelijken: crash diëtenErg populair op dit moment zijn de zogenaamde “Crash diëten”. Dit zijn diëten, waarbij je heel snel meerdere kilo’s afvalt. Dit dieet is eigenlijk alleen maar geschikt voor een korte tijd, dus als je snel een paar kilootjes wilt afvallen voor een vakantie, een feest etc. Je krijgt gedurende een korte tijd veel minder calorieën binnen dan je nodig hebt. Je kunt hiermee zo’n 5 kilo per week afvallen. Dit dieet is wel erg gevoelig voor het welbekende jojo-effect, als je daarna je normale eetpatroon weer opbouwt. Er zitten nogal wat nadelen aan crash-diëten: Omdat je veel minder calorieën binnenkrijgt dan normaal, kom je meestal voedingsstoffen tekort. De schijf van vijf wordt gedurende deze tijd niet gehanteerd. Je lichaam past zich aan aan de verminderde calorieën toevoer en gaat minder energie verbranden en vetreserves aanleggen. Hierbij treedt vochtverlies op en wordt spiermassa afgebroken.

 

Afvallen met Shakes

afvalmethoden vergelijken: afvallen met shakesJe kunt snel en blijvend gemiddeld (1 tot 1,5 kg per week) afslanken met eiwitrijke, koolhydraatarme diëten.

Deze diëten zijn gebaseerd op eiwitten en werken veilig en doeltreffend tegen lichaamsvet, terwijl je toch redelijk snel afslankt. Eiwitten stimuleren de verbranding veel beter dan vetten of koolhydraten (deze worden meestal direct opgeslagen als lichaamsvet). Je lichaam moet veel meer moeite doen om energie uit eiwitten te halen, waardoor je netto minder calorieën overhoudt.

Een weetje: als je 100 calorieën aan vetten zou eten, houd je er netto 97 over, als je 100 calorieën aan koolhydraten zou eten, houd je er netto ca 90 over, en als je 100 calorieën aan eiwitten eet, houd je er netto 70 over.

Eiwitten geven langer een verzadigd gevoel. Na een vol bord spagetti (koolhydraten) heb je heel snel weer honger, na het eten van een kipfilet met groente (eiwitten) duurt dat veel langer.  Eiwitten gaan ook spierverlies tegen en dat is uitstekend als je wilt afvallen.
Een dieet op basis van einwitshakes werkt als volgt:  je vervangt 2 maaltijden per dag door een maaltijdvervanger op basis van eiwitten of door een lekkere eiwitshake en verder eet je gewoon (maar wel zo gezond mogelijk). Het is hierbij belangrijk om snelle koolhydraten als brood, rijst, pasta, noedels, aardappels, enz te vermijden.
Je drinkt minstens 2,5 liter water per dag (omdat je je verbranding verhoogt en er meer lichaamsvet verbrand wordt, heeft je lichaam behoefte aan meer water) en je zorgt voor dagelijks beweging (bijvoorbeeld 30 minuten wandelen).

Afvallen met sporten

afvalmethoden vergelijken: afvallen met sportenAls je meer wilt afvallen is sporten zeker iets waar je extra kilo’s mee kwijt kan raken.

Je lichaam verbrandt vet, ook nu, op dit moment, nu je dit artikel zit te lezen. Maar, het verbrandt nu minder vet dan wanneer je op de loopband zou staan in de sportschool. Ongeveer 60 a 70% van de energie die we binnenkrijgen via voedsel wordt gebruikt door ons lichaam om te ademen en onze organen op gang te houden! Dus, dat zijn al de eerste 60 a 70% waar we niks voor hoeven te doen. Dit wordt verbrand zonder dat je er over na hoeft te denken. Ongeveer de helft van wat overblijft aan energie wordt gebruikt voor de spijsvertering. De andere helft van de energie wordt gebruik voor de beweging, dus wandelen, rennen en sporten.

Zodra je minder energie verbruikt bij het laatste onderdeel, het onderdeel dus waar je zelf wel wat voor moet doen ontstaat er een verschil met de actievere mensen. Het is dus logisch dat de mensen die even veel eten maar meer sporten ook minder energie overhouden aan het eind van de dag. Dit energieoverschot wordt bij de minder actieve mensen meestal omgezet in vet. Wil je dit voorkomen, dan kun je er dus voor kiezen om minder te gaan eten of diëten. Wat je ook kunt doen is, net als de actievere mensen, meer gaan bewegen. Als je deze site volgt weet je vast ook dat diëten vaak maar tijdelijk zin heeft, na een tijdje komen de kilo’s er snel weer bij, dit noemen we ook wel het jojo-effect. Als je dus wilt afvallen zonder dieet raden wij je aan om dus wel meer te gaan bewegen of andere tips op te volgen om zo gewicht te verliezen. Zo heeft het afvallen meer zin en zal je jezelf ook fitter voelen! Bewegen is nou eenmaal gezond, je lichaam laat namelijk niet voor niks ongeveer 15% energie over om te bewegen.

Afvallen met voedingssupplementen

afvalmethoden vergelijken: afvallen met voedingssupplementenAfvallen met voedingssupplementen

Op dit moment is er nogal wat discussie over de zin en onzin van het gebruik van voedingssupplementen met als doel: afvallen! Heeft het dagelijks gebruik van voedingssupplementen tijdens afvallen zin?

Ja, afvallen en voedingssupplementen van goede kwaliteit zijn zeker zinvol dagelijks tijdens het afvallen te gebruiken. Afvallen met voedingssupplementen met uitsluitend gecertificeerde ingrediënten hebben duidelijke meerwaarde voor je tijdens het afvallen en algemene gezondheid. De meerwaarde van voedingssupplementen bestaat uit een betere opname van voedingsstoffen die in de voedingssupplementen zijn verwerkt. Hierdoor ontstaat een betere verbranding en dus meer energie met een snellere vetverbranding.

Afvallen met voedingssupplementen

Het is uit onderzoek gebleken dat mensen die willen afvallen het beste resultaat bereiken op het moment dat ze voedingssupplementen gebruiken in combinatie met dagelijks sporten. Door te sporten verhoog je de vetverbranding van je lichaam.

Afvallen door vasten en sapkuren

afvalmethoden vergelijken: afvallen door vasten en sapkurenHet voordeel van een sapkuur is dat deze slechts enkele dagen hoeft te duren. Deze dagen dienen wel goed voorbereid te worden. Zo kun je er aan denken om in de dagen van je voorbereiding alvast je hoeveelheid eten af te bouwen. Binnenkort ga je namelijk een aantal dagen vasten met slechts de inname van sap.
De plantaardige koolhydraten zijn erg licht verteerbaar daardoor wordt het vet makkelijker door je lichaam afgebroken. Bovendien krijg je de nodige vitaminen en mineralen binnen, waardoor je lichaam krijgt wat het nodig heeft. Tevens is het een moment van bezinning. Je lichaam en geest kunnen in deze periode tot rust komen.

Er zijn mensen die een periode vasten op water en thee. Het nadeel van deze methode is dat je erg weinig vitaminen en mineralen binnen krijgt. Je bent alleen bezig je lichaam te ontgiften. Je zult hierdoor weinig energie krijgen en je lusteloos voelen. Als je sap gebruikt om af te vallen dan zal dit anders zijn. Door de groente- en fruitsappen die je drinkt krijg je de nodige vitaminen en mineralen binnen. Hierdoor zuiver je je lichaam, en zul je je fit en fijn voelen tijdens en na de sapkuur. Tijdens een sapkuur eet of drink je natuurlijk NIETS anders.

Door het gebruik van de sappen krijgt het verteringssysteem tijdelijk rust. Het is een vaak een moment van bezinning. Daarom is het goed om gedurende deze dagen op tijd naar bed te gaan en sociale activiteiten te vermijden.

Bepaal zelf uw BMI

cm
kg

Bepaal zelf uw BMI

De kinder-BMI calculator is betrouwbaar voor kinderen tussen 2 en 20 jaar

cm
kg