Afvallen
in de 
overgang

Afvallen zonder dieet tips

Afvallen zonder dieet Tips #1: Vermijd vet

Weegschaal

Door de afname van het vrouwelijk hormoon oestrogeen wordt het lichaamsvet dieper en sneller in je lichaam opgeslagen. Dit vet hoopt zich op rond je buik en je organen. Naast het moeizame afvallen zorgt dit ook voor risico’s voor de gezondheid.Het vermijden van vet uis dus een aanrader voor zowel het afvallen als je gezondheid.
Een goede vuistregel: wil je afvallen, gebruik dan niet meer dan 30 tot 40 gram vet per dag, waarvan maximaal 10 gram uit verzadigd vet mag bestaan.

Afvallen zonder dieet  Tips #2: Beperk je Calorie-inname

groenteEen vrouw van 20 heeft heel wat meer calorieën per dag nodig dan een vrouw van 50! Sta daarom eens stil bij je calorie-inname. Na de overgang zul je calorie-inname fors moeten terugbrengen. Wil je daarnaast ook nog eens afvallen, dan zul je het aantal calorieën nog drastischer moeten beperken.
Een goede vuistregel: na de menopauze kun je het beste je calorie-inname beperken tot zo’n 1200 tot 1500 per dag. Let hierbij niet alleen op het aantal calorieën, maar ook op de soort van calorieën: eet zoveel mogelijk producten met veel voedingsstoffen en vezels ( fruit, groenten, bonen, volkoren producten, vis, magere melkproducten, mager vlees) en gebruik zo weinig mogelijk caffeïne en alcohol.

Afvallen zonder dieet Tips #3: Lichaamsbeweging

fietsenOver het algemeen is het zo, dat hoe ouder je wordt hoe meer lichamelijke klachten je krijgt. Je wordt sneller moe, je gewrichten worden gevoelig of gaan zelfs pijn doen en je uithoudingsvermogen laat te wensen over. De verleiding is nu heel groot om minder te gaan bewegen. Probeer deze klachten om te zetten in een motivatie om juist meer te gaan bewegen. Dit geldt zeker als je ook wilt afvallen. Door regelmatig te bewegen stimuleer je nu juist de stofwisseling, verbrand je de de nodige calorieën en ontwikkel je je spieren.
Een goede vuistregel: beweeg iedere dag tenminste 30 minuten om af te vallen. Wát je doet maakt niet zoveel uit, als je maar beweegt! Je kunt natuurlijk naar een sportschool gaan, maar een lekkere wandeling of fietstocht is ook een prima beweging.

Bepaal zelf uw BMI

cm
kg

Bepaal zelf uw BMI

De kinder-BMI calculator is betrouwbaar voor kinderen tussen 2 en 20 jaar

cm
kg